Czym są mikroformaty Schema.org?
Znaczniki schema.org to jedna z najlepszych i najskuteczniejszych form SEO. Pomimo tego, że jej działanie często przekłada się na wzrost pozycji, to wciąż jest bardzo rzadko wykorzystywana w optymalizacji stron internetowych. A ująć w tych znacznikach można niemal wszystko. Skuteczne wprowadzenie schema.org pozwoli też wzbogacić wygląd strony w wyszukiwarce Google tak jak na poniższych zdjęciach.
Schema.org występują jako:
- kod html
- JSON-LD
- RDFa
Jak wspomniałem w pierwszym akapicie, można nimi objąć prawie wszystko, a więcej na ten temat możecie przeczytać na stronie projektu https://schema.org. Poniżej pokażę Wam przykłady praktyczne. Zanim to jednak zrobię to warto wyjaśnić skąd się wzięły mikroformaty schema.org. Pewnego razu osoby odpowiedzialne za Google, Bing, Yahoo usiadły wspólnie do stołu, aby wspólnymi siłami stworzyć i zapewnić obsługę wspólnej grupy tagów, które pomogą wyszukiwarkom lepiej zrozumieć wyświetlane dane. Tak właśnie powstało Schema.org.
Schema.org w lokalnym SEO
Z naszego doświadczenia wiemy jaką korzyść daje wdrożenie mikroformatów schema.org do adresu firmy. Ujęcie lokalizacji daje niekiedy wzrost o ponad 20 pozycji, a czasem nawet zmiana tego sprawia, że na mniej konkurencyjne frazy kluczowe można wejść z marszu do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania.
Ale co wdrożyć, aby Google lepiej odczytywał lokalizację naszej strony? Przedstawimy to na poniższym przykładzie.
Wersja html
Wersja JSON-LD
Wersja RDFa
Schema.org w sklepach internetowych
Aby lepiej wypozycjonować dany produkt i zwiększyć jego zaufanie w oczach potencjalnego klienta warto, aby widział on w wynikach wyszukiwania nieco więcej niż samą nazwę i opis. Takimii rzeczami, które warto ująć jest cena, dostępność oraz ocena produktu. A jak wygląda taki kod?
HTML
Wersja JSON-LD
Wersja RDFa
Schema.org na blogu
Prowadzisz bloga na swojej firmie? Piszesz ciekawy content, który może się przydać, no i oczywiście interesuje Twoich odbiorców? To warto, aby przyciągał uwagę w wynikach wyszukiwania oraz był lepiej oceniany przez Google. Warto wykorzystywać w swoich wpisach oceny oraz gwiazdki, które wyróżnią Twoje wpisy w widoku wyszukiwarki.
Schema.org w Wordpress
Jeśli posiadasz stronę opartą o znany CMS Wordpress, możesz wykorzystać wtyczki, specjalnie do tego stworzone. Najpopularniejszą jest Schema – All In One Schema Rich Snippets – https://pl.wordpress.org/plugins/all-in-one-schemaorg-rich-snippets/. Aby wykorzystać jej możliwości nie trzeba znać języka html.
Co dalej?
Oczywiście rzeczy, które można ująć w mikroformatach jest wiele. Mogą to być nawet okruszki na stronie tzw. breadcrumbs. Wszystkie typy znaczników dostępne są na stronie projektu wraz z przykładami. Po wdrożeniu na stronę mikroformatów schema.org warto sprawdzić czy zostaly one wdrożone prawidłowo. Google udostępnia do tego specjalne narzędzie do testowania uporządkowanych danych, które znajduje się pod tym linkiem: https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=pl. Można w nim wkleić adres strony internetowej bądź fragment kodu. Podsumowując mikroformaty to istotna część optymalizacji strony internetowej pod wyszukiwarki. Warto ją stosować ponieważ daje ona Google’owi najważniejsze informacje dzięki czemu roboty wyszukiwarki lepiej rozumieją witrynę, co przekłada się na jej wyższe pozycje. Ale pamiętaj, podczas wdrażania ich na własną stronę – testuj je, sprawdzaj ich poprawność oraz waliduj.
Pełną specyfikację mikroformatów znajdziecie na pod tym linkiem